Jawa – víc než jen motocykly
Značka Jawa je široké veřejnosti známá především jako výrobce motocyklů, ale mezi 30. a 40. lety 20. století se odvážně pustila i do výroby automobilů. Její vozy se vyznačovaly lehkou konstrukcí, jednoduchostí a technickou promyšleností. Přestože produkce byla omezená, Jawa se zapsala do historie československého automobilismu několika zajímavými modely, které dnes patří k vyhledávaným raritám.
🚗 Jawa 700 (1934–1937)
První automobil značky Jawa, vyráběný na základě licence německého DKW Meisterklasse 701 (typ F2).
Motor: Dvouválcový dvoutakt, 684 cm³, 15 kW
Pohon: Přední náhon
Karoserie: Dřevěná konstrukce potažená umělou kůží, později plechová
Rozvor: 2 700 mm
Vyrobeno: 1 002 vozů
🚗 Jawa 750 (1935)
Sportovní speciál vytvořený pro závod 1000 mil československých.
Motor: Čtyřválcový dvoutakt, 750 cm³
Karoserie: Kupé a roadster
Vyrobeno: Pouze 6 kusů
🚗 Jawa 600 Minor (1937–1946)
První automobil vlastní konstrukce značky Jawa, navazující na model 700.
Motor: Dvouválcový dvoutakt, 616 cm³, 15 kW
Pohon: Přední náhon
Karoserie: Dvoudveřový sedan s možností stahovací střechy
Vyrobeno: ~2 000 vozů před válkou, po válce dalších ~700 kusů z dostupných dílů
🚗 Jawa Aero Minor II (1946–1952)
Pokračování vývoje modelu Minor pod značkou Jawa, navazující na tradici jednoduchých a spolehlivých automobilů.
Motor: Dvouválcový dvoutakt, 615 cm³, 20 koní
Rychlost: Až 90 km/h
Karoserie: Sedan, kabriolet, kombi
Význam: Oblíbený i v zahraničí, stal se symbolem poválečné mobility